Gå til innhold

Dialogisk lesing handler om å lese bøker med bilder og tekst for barn systematisk.

Denne gangen skulle vi sette ord på illustrasjonen.

- Vi fortsetter med Dialogisk lesing. Vi leser " Thomas leker med pus ". Denne gangen skulle vi sette ord på illustrasjonen. Jeg viser en side fra boka og barna forteller oss hva de ser. Det var vanskelig for våre små å fortelle om detaljer i bildet. Eks : Hva er fargen på kjolen til bestemor? Hva har Thomas på seg? Vi måtte hjelpe dem ved å stille spørsmål. Vi brukte god tid på dette.

Mens barna fortalte hva de så, skrev jeg på tavlen. Det er fint for barna å se skriftspråket. Å fortelle om bildene øker observasjonsevnen og ordforrådet.

Etter å ha jobbet med boken, sang vi sanger som barna valgte selv. Etter en tid syntes barna det var nok med sang og snakk om bøker. De ville leke. Vi var både på Knøtteavdelingen og på Fellesrommet.

Barna spiste varm-mat sammen. Det var laks med grønnsaker.

Setninger fra barnemunn da vi hadde torsdagsklubben :

" Gladys, Jeg hoppe"!

" Jeg hopper langt "!

" Jeg klarte det "!

" Min tur, nei min tur "!

 

 

 

Publisert
08.03.2017
Sist endret
08.03.2017