Gå til innhold

Hvorfor ny vannmåler?

Hvaler har som en av landes første kommuner hatt automatiske smarte strømmålere, hvor det gjennom sommeren 2016 ble gjennomført et pilotprosjekt basert på en banebrytende løsning hvor vannmålere kommuniserer med smarte strømmålere.

Erfaringen fra denne piloten var meget positiv. Arbeidet vi startet i 2017 (med å bytte ut samtilige vannmålere til smarte målere) videreføres nå.  I første omgang vil den ta over slik at den årlige avlesningen vil gå automatisk, og det jobbes med løsninger hvor forbruksdata også fra vannmåler skal bli tilgjengelig på Hvaler kommunes hjemmeside.

Det er samtidig startet opp et forskningsprosjekt for å se på andre bruksmuligheter. For eksempel håndtering av feilmeldinger som denne Smarte vannmåleren generer, det kan dreie seg om funn av lekkasje eller et plutselig stort forbruk som kan være forbundet med brudd/sprekk i ledninger hos deg som kunde. Dette er områder som Hvaler kommune vurderer som meget nyttig.

Publisert
22.05.2017
Sist endret
03.05.2018

Kontaktinformasjon

Vann- og avløpsvakt (døgnbemannet):
Telefon 908 51 920

Servicetorget:
Telefon 69 37 50 00

E-post: postmottak@hvaler.kommune.no

Leder: Hanne Bonnevie Svendsen hanfur@hvaler.kommune.no

Praktisk informasjon